Links

Op internet vind je ontzettend veel informatie. Hieronder staan veel handige links. Kijk ook gerust eens bij andere categorieën, wie weet vind je daar onverwachts leuke of nuttige informatie.

1. bij profielkeuze
  2. bij studiekeuze
  3. over het buitenland
  4. voor ouders

1. Bij profielkeuze

2. Bij studiekeuze

• Studiekeuze123.nl is een onafhankelijke website boordevol informatie.
  • De Rijksoverheid beantwoordt veel vragen hier.
  • Op studiekeuze.qompas.nl kun je verschillende universiteiten die een bepaalde studie aanbieden vergelijken qua o.a. voertaal, aantal studenten, en studentenwaardering.
  • Op icares.com kun je studies zoeken en een studiekeuzetest doen. (Maak een gratis account aan.)
  • Startstuderen.nl: de studiekeuzewebsite van de overheid.
  • DUO geeft uitgebreide informatie over opleidingen met een numerus fixus.
  • Op de pagina universitairebachelors.nl vind je voorlichtingsactiviteiten en informatie.
  • Klik hier voor de zusterpagina over hbo-bachelors.
  • Zoek je informatie over de studiekeuzecheck? Bekijk dan deze website eens.
  • De hbo-variant vind je hier.
  • Het Studiekeuzeplein van de Universiteit Leiden, met verschillende tests voor verschillende fases in je keuzeproces. (Je kunt een gratis account aanmaken.)
  • Hier lees je hoe je een studie kiest volgens de UvA (Amsterdam).
  • Ben je benieuwd hoe studenten hun opleiding ervaren? Typ op deze site de naam van een opleiding en lees de resensies.
  • Overweeg je geneeskunde? Kijk eens op ikwildokterworden.nl.

3. Buitenland

4. Ouders

• Hoe begeleid ik mijn kind bij de studiekeuze? – een website van de UvA, met een filmpje, gesprekstips en zelfs een werkboekje.
  • “Als je maar gelukkig wordt…’ is een film over de vraag hoe je als ouder je kind kunt helpen bij het keuzeproces. Op deze website vind je een fragment en meer informatie.
  • Tien tips van de Universiteit Wageningen staan hier.
  • Hier vind je nog een pagina met algemene richtlijnen bij begeleiden.
  • In dit artikel wordt de rol van de ouders in het keuzeproces van verschillende kanten belicht – ook vanuit de leerling.