Ouders

Een profielkeuze of studiekeuze is belangrijk en als ouder wil je graag je kind ondersteunen in het proces. Het is echter niet altijd makkelijk om iemand te helpen bij het maken van de juiste keuze. Het is wel altijd de moeite waard: uit onderzoek blijkt dat de invloed van ouders op de studiekeuze groot is.

Enkele suggesties:

• Kondig van tevoren aan dat u geïnteresseerd bent om de ervaringen van uw kind met een bepaalde LOB-activiteit te horen. Dat schept heldere verwachtingen.
  • Zorg ervoor dat er na afloop genoeg tijd en aandacht is om de activiteit te bespreken.
  • Stel veel open vragen: hoe heb je het ervaren? Wat vond je leuk? Wat past bij je? Wat niet? Soms helpt het om even samen te vatten voordat u doorvraagt.
  • U kunt altijd het initiatief nemen om samen met uw kind een gesprek met een decaan aan te vragen.

Onderaan deze pagina vindt u een aantal handige links. De presentaties die gegeven zijn op de ouderavonden kunt u vinden op deze site onder Downloads.

Behulpzame links:

Op de onvolprezen site studiekeuze123 is ook speciale informatie voor ouders te vinden.

De UvA biedt vrij uitgebreide informatie voor ouders met een filmpje, gesprekstips en zelfs een werkboekje.

Tien tips van de Universiteit Wageningen staan hier, en hier is zelfs een “Studiekeuze Stripboek” te vinden.

Hier is een pagina te vinden met algemene richtlijnen bij begeleiden.

In dit artikel wordt de rol van de ouders in het keuzeproces van verschillende kanten belicht – ook vanuit de leerling.

Veel hogescholen, zoals de Hogeschool Rotterdam, bieden praktische informatie voor ouders op hun sites.