Muziek

Wat ga je doen in de bovenbouw?

Allereerst muziek maken. In alle stijlen en soorten, vocaal, instrumentaal en gecombineerd. Veel speel- en zangstukken zijn vertrekpunt voor de theorie erachter. Je beantwoordt dan vragen als; wat is de vorm van het stuk, wat zijn de stijlkenmerken, met welke toonladder is het stuk gemaakt, enzovoort.

Als je de basistheorie begrijpt, gaan we een stuk verder, we gaan zelf een compositie maken, deze noteren en opnemen. Dat kan een compositie worden die je maakt tijdens een module songwriting, maar dat kan ook een vrije compositie zijn. Op deze manier leer je theorie toe te passen.

Voor wie?

In principe kan iedereen het vak kiezen die het leuk vindt om goed naar muziek te luisteren en muziek te maken. Je hoeft niet speciaal een instrument (goed) te bespelen, maar als je zelf geen instrument bespeelt, moet je het wel leuk vinden om met elkaar te zingen en te spelen. In de muzieklokalen zijn veel instrumenten aanwezig, maar je kan natuurlijk ook altijd je eigen instrument meenemen als we met elkaar muziek maken.

Hoe?

In de lessen maak je behalve muziek ook oefeningen, luister je regelmatig naar uitleg over muziekgeschiedenis en muziektheorie en hou je alleen of in groepjes presentaties. We gebruiken voor de muziektheorie een leerboek en de bijbehorende website met geluidsfragmenten en uitleg. Het meeste musiceermateriaal is op school aanwezig of wordt speciaal voor de les gemaakt.

In de vierde en vijfde klas heb je drie uur en in de zesde klas twee uur per week.

Afsluiting

In de zesde is er een schriftelijk Centraal Examen muziek. Er wordt in getoetst wat je weet van de muziekgeschiedenis, van instrumenten, en er wordt getoetst hoe goed je kunt luisteren op wat voor manier een muziekstuk is gemaakt.

Daarnaast is er een schoolexamen dat uiteenvalt in vier onderdelen: een compositie of lied, een analyse van een muziekstuk, een theoretische toets en een eindexamenconcert. Tijdens dat concert treden we met zijn allen op en verzorg je zelf een onderdeel (al dan niet met anderen).

Tot slot

In de loop van een schooljaar zijn er concerten in de regio die worden aangeraden om te bezoeken of zelfs deel te nemen. Natuurlijk houden we ook zelf concerten, in pauzes, op de USA-avonden en in ieder geval een koffieconcert op de zondagochtend als generale voor je eindexamenconcert. Daarnaast wordt het aangeraden om de concertserie van het Residentie Orkest bij te wonen die wordt georganiseerd door mijnheer Toorenaar.