Kunst – Drama

Beste derdeklasser,

Je hebt in de eerste en de tweede klas al kunnen kennismaken met het vak Drama. In de onderbouw heb je de basisvaardigheden geleerd. In de bovenbouw kun je je verder ontwikkelingen en je meer verdiepen in acteren en theater maken.

Is het vak iets voor jou?

Belangrijke vragen om jezelf te stellen zijn:
Hou je van acteren?
Wil je jezelf graag goed kunnen presenteren voor een publiek?
Ben je creatief en expressief?
Heb je interesse in kunst en theater?

Is het antwoord op deze vragen ja, dan is dit vak waarschijnlijk een goede keuze voor jou! Leerlingen die het vak Drama volgen kunnen out-of-the-box denken, durven te experimenteren, improviseren graag en kunnen behalve zichzelf uiten ook goed kijken en luisteren naar anderen.

Wat leer je?

Je leert bijvoorbeeld:

• Improviseren
  • Toneelteksten analyseren en spelen
  • Acteren in verschillende speelstijlen: van realistisch spel (filmacteren) tot heel groot spel (fysiek theater)
  • Verschillende personages spelen
  • Emoties spelen
  • Bewustzijn krijgen van lichaamstaal en stemgebruik
  • Scenes vormgeven en presenteren aan een publiek
  • Een voorstelling maken
  • Samenwerken
  • Geven en ontvangen van feedback

Praktijk en theorie, SE en CE

Als je Drama als examenvak kiest krijg je in klas 5 en 6 naast je praktijkuren Drama ook theorielessen Kunst Algemeen (dit is hetzelfde als bij het vak Beeldende Vorming). In de praktijklessen Drama leer je toneelspelen. In de theorielessen Kunst leer je over de geschiedenis van de verschillende kunststromingen (toneel, dans, muziek, film en beeldende kunst).

Het SE-deel is het praktijkgedeelte Drama. Dit gedeelte bestaat uit praktijktoetsen waarin je theateropdrachten doet. Je speelt bijvoorbeeld een tekstscene of een improvisatie. In de vierde klas krijg je iedere periode een andere spelopdracht die je opvoert voor een cijfer. In de vijfde klas maken we in periode 2,3 en 4 met de hele groep een eindexamenvoorstelling die we gaan spelen in een theater. Je wordt dan beoordeeld op het maakproces en op je acteerprestaties tijdens de opvoering. In de zesde klas sluit je het praktijkgedeelte af met een ‘meesterproef’: een scene die je zelf bedenkt en regisseert. Je speelt dan ook in de meesterproef van klasgenoten.

Het CE-deel heet Kunst, Algemeen en dat bestaat uit algemene kunst- en cultuurgeschiedenis. Kunst Algemeen volg je in klas 5 en 6. We behandelen de kunst en cultuur van de middeleeuwen tot en met die van de moderne tijd. Niet alleen de beeldende kunst komt voorbij, maar ook de belangrijkste ontwikkelingen van de dans, de muziek, het toneel en de fotografie en film. Bij deze lessen gebruiken we een prachtig boek en veel beeldfragmenten uit documentaires en films. De toetsen én het centraal examen nemen we af met behulp van de computer, want bij de meeste vragen zit een audio- of videofragment. Natuurlijk zullen we ook veel oefenen.

Urenverdeling: 4e klas: 2 uur Drama, 0 uur Kunst Algemeen, 5e klas: 2 uur Drama, 1 uur Kunst Algemeen, 6e klas: 1 uur Drama, 2 uur Kunst Algemeen (examenvoorbereiding).

Wat heb ik er later aan?

Het vak Drama is natuurlijk zinvol om te kiezen als je later iets met theater wilt gaan doen (toneelschool, opleiding docent drama, opleiding tot theatervormgever, opleiding scenario schrijven, regieopleiding, filmacademie). Daarnaast is het vak Drama ook goed om te kiezen als je een beroep wilt gaan uitoefenen waarbij je veel voor groepen gaat spreken (bijvoorbeeld hoogleraar, docent of leidinggevende in een bedrijf). Als je een creatieve opleiding gaat volgen (bijvoorbeeld culturele maatschappelijke vorming, creatieve therapie) sluit Drama ook zeker aan op de inhoud van je studie. Tot slot kan Drama veel toevoegen als je een sociale opleiding wilt gaan volgen (zoals psychologie, maatschappelijk werk, arts) omdat je veel leert over de interactie tussen mensen.

Wil je meer weten over het vak (Kunst) Drama in de bovenbouw of wil je een advies, neem dan contact op met een van ons. Je kunt natuurlijk ook de huidige leerlingen die het vak volgen in de bovenbouw vragen of ze hun ervaringen met jou willen delen. Succes met je profiel- en vakkenkeuze!

Met vriendelijke groet,

Docenten sectie Drama