Voorlichtingen

Bij alle fases van het studiekeuzeproces zijn er voorlichtingsactiviteiten. Hieronder vind je een overzicht van allerlei mogelijkheden.

Vrij vragen voor een voorlichtingsactiviteit? Regel het goed en op tijd!

Leidse Voorlichtingsavonden

Elk jaar in november zijn de Leidse Voorlichtingsavonden. Op deze avonden wordt informatie verstrekt door professionele voorlichters of ouderejaars studenten over ongeveer 300 opleidingen van HBO-instellingen en universiteiten.

Open dagen

Het bezoeken van open dagen en meeloopdagen van instellingen voor hoger onderwijs is natuurlijk een must! Open dagen zijn een ideale eerste stap om je in een beperkt aantal studies te verdiepen voordat je een definitieve keuze maakt.

Dergelijke bezoeken bereid je uiteraard goed voor. Het is belangrijk opleidingen met elkaar te vergelijken, juist die van verschillende instellingen. Je haalt het meest uit deze bezoeken als je er achteraf over praat met je ouders, je mentor, de decaan, etc.

Op deze pagina houden we een agenda van algemene open dagen bij. Op de website van Studiekeuze123 vind je alle open dagen, meeloopdagen en data voor proefstuderen.

Online proefstuderen

We horen het op alle decanendagen: universiteiten vinden dat je via online proefstuderen de allerbeste indruk krijgt van de inhoud een studie. Het aanbod neemt dan ook flink toe.

Bijkomend voordeel: bij decentrale selectie en matching kun je laten zien dat jouw beeld van een studie het juiste beeld is, als je je er van tevoren in verdiept hebt via online proefstuderen.

Hieronder vind je een aantal mogelijkheden:

Voorlichting door oud-leerlingen

Natuurlijk wil je naast de informatie van de opleidingen zelf ook graag de verhalen van ervaringsdeskundigen horen. Daarvoor organiseren we jaarlijks een Keuzefestival met studievoorlichting door oud-leerlingen van onze school. De oud-leerlingen die deze voorlichting verzorgen hebben twee jaar daarvoor examen gedaan en kunnen zich meestal nog wel herinneren met welke problemen rond de studiekeuze zij zelf worstelden.

Meelopen en proefstuderen

Om echt zeker te weten of een opleiding iets voor jou is, moet je het gewoon gaan studeren – maar dat gaat nu eenmaal niet voordat je je diploma gehaald hebt. Een alternatief is om op locatie te gaan proefstuderen. De sfeer van een campus, het type studenten, de toon van de docenten en de uitstraling van de collegezalen ken je pas als je hebt rondgelopen op de plek zelf.

Dat vinden de opleidingen zelf ook. Daarom bieden de meeste hogescholen en universiteiten proefstuderen op locatie aan. Kijk op de site van de opleiding of op Studiekeuze123 voor de data en mogelijkheden.

Studiekeuzecheck en matching

Sinds 2014 moeten universiteiten en HBO’s controleren of aankomende studenten wel de juiste keuze gemaakt hebben.

Daarom krijgt iedere student een verplichte studiekeuzecheck, ook wel matching genoemd. Dit lijkt op een selectie, maar het is een onderdeel van het voorlichtingstraject. Het doel is immers om jou persoonlijke feedback te geven op het beeld dat je van de studie hebt.

Het traject verschilt per opleiding: een vragenlijst, een speeddatesessie, een gesprek, een opdracht, een volledige studiedag… Het fenomeen is nog volop in ontwikkeling.

Je vindt algemene informatie op studiekeuze123. Specifieke informatie vind je op de sites van de opleidingen zelf.

Let op: de studiekeuzecheck is verplicht voor toelating tot een opleiding. Zorg dus dat je geen vakantie plant op het moment dat je bij de opleiding moet langskomen!